Wednesday, May 18, 2011

Cerita orang muka ketat!

Prepared by: Allia Yunus

Ok.aku nak cerita la pasal penghulu ni...dekat kawasan aku.Ceritanya begini,dah banyak kali parent aku jumpa mereka-mereka ini untuk mendapatkan pengesahan!So,kenalah jumpa mereka...Nak jadikan ceritanya adalah mengenai orang-orang begini yang muka mereka ketat tahap (malas aku nak sebut tahap apa) pikirlah sendiri!

Aku nak ingatkan kepada manusia begini,jangan pandang rendah pada kami.Apa kau ingat kami ni binatang nak layan dengan muka ketat tu!

Hey,jangan ingat kami ni bodoh.Ye aku tau kebanyakkan yang nak dapatkan pengesahan penghulu ni datang dari kawasan kampung.Tak bermakna orang kampung ni boleh dilayan macam tu. Sebab siapa pun mereka,mereka tetap manusia..Cuba lah mesra alam sikit,ni masuk-masuk muka dah ketat cam apa je.Aku angin jugak lah,sebab selalu jugak jumpa dengan manusia cam ni.

Walaupun datang dari kampung,ramai je manusia dekat Malaysia ni datang dari kampung jadi orang berjaya..Ntah-ntah manusia yang muka ketat ni pun datang dari kampung jugak,tapi sebab dah rasa diri tu manusia hebat tu yang sanggup nak pandang rendah dekat orang lain.Tapi tak kisahlah dari mana pun datangnya,kita sama-sama manusia.Apa salahnya berbaik-baik. Encik penghulu,dah banyak kali hal ni terjadi,tapi sebab diamkan je tu yang buat hal lagi kan?betul tak?aku harap ada manusia macam ni baca entri aku kali ni.Sumpah!aku bengang gila!sedar la diri tu sedikit!Jangan suka-suki mak bapak hang je nak pandang,nak layan cam tu! Ikut kan hati,aku nak je buat aduan kepada yang berwajib.Sebab budi bahasa ni budaya kita wahai rakyat malaysia..Berbudi la bila berkomunikasi.Macamana nak dapat respect daripada orang kalau dah muka ketat?Cuba pikir?Muka ketat,rezeki pun susah nak masuk.Senyum tu kan sedekah.So,senyum tu senang je nk dapat pahala..Wahai encik,renung-renungkanlah dan selamat beramal..Susah sangat ke nak beramah-mesra.Slogan budi bahasa budaya kita tu apa guna?Kerajaan buat kempen tu bukan untuk suka-suka,tapi nak sedarkan kita insan sekalian.Gunakan slogan tu sebagai amalan.Jangan sekadar melepaskan batuk di tangga..

Peringatan kepada yang berkenaan dan seluruh jagat: jadikan mesra alam tu satu amalan.walaupun sekadar berpada-pada...Senyum lah,tau tak manis bila kita senyum :) so,senyum lah selalu....


Foot note: Senyum itu sedekah, senyum itu awet muda, senyum itu kemesraan, senyum itu pengikat sahabat, senyum itu penambah kasih, senyum itu pelaris jualan, senyum itu pengiktirafan, senyum juga pemanis wajah, senyum menambahkan kecantikan dan yang pastinya senyuman itu membawa kebaikan.


No comments:

Post a Comment